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1-10  
जनक उवाचः

बोधस्वरूपी मैं निरंजन , शांत प्रकृति से परे,
ठगित मोह से काल इतने , व्यर्थ संसृति में करे.----

ज्यों देह देही से प्रकाशित, जगत भी ज्योतित तथा,
या तो जगत सम्पूर्ण या कुछ भी नहीं मेरा यथा .----२

इस देह में ही विदेह जग से त्याग वृति आ गई
आश्चर्य ! कि पृथकत्व भाव से ब्रह्म दृष्टि भा गई ----३

ज्यों फेन और तरंग में , जल से न कोई भिन्नता,
त्यों विश्व ,आत्मा से सृजित , तद्रूप एक अभिन्नता ----४

ज्यों तंतुओं से वस्त्र निर्मित, तन्तु ही तो मूल हैं.
त्यों आत्मा रूपी तंतुओं से, सृजित विश्व समूल हैं.----५

ज्यों शर्करा गन्ने के रस से ही विनिर्मित व्याप्त है,
त्यों आत्मा में ही विश्व , विश्व में आत्मा भी व्याप्त है.----६

संसार भासित हो रहा, बिन आत्मा के ज्ञान से,
ज्यों सर्प भासित हो रहा हा,रज्जू के अज्ञान से.----७

ज्योतिर्मयी मेरा रूप मैं, उससे पृथक किंचित नहीं ,
जग आत्मा की ज्योति से ,ज्योतित निमिष वंचित नहीं ----८

अज्ञान- से ही जगत कल्पित , भासता मुझमें अहे,
रज्जू में ,अहि सीपी में चांदी , रवि किरण में जल रहे .-----९

माटी में घट जल में लहर , लय स्वर्ण भूषन में रहे ,
वैसे जगत मुझसे सृजित , मुझमें विलय कण कण अहे.----10

[काव्यानुवादः डॉ. मृदुल कीर्ति]

 

Truly I am spotless and at peace, the awareness beyond natural causality. All this
time I have been afflicted by delusion. 2.1

As I alone give light to this body, so I do to the world. As a result the whole
world is mine, or alternatively nothing is. 2.2

So now that I have abandoned the body and everything else, by good fortune
my true self becomes apparent. 2.3

Waves, foam, and bubbles do not differ from water. In the same way, all this which
has emanated from oneself is no other than oneself. 2.4

When you analyse it, cloth is found to be just thread. In the same way, when all
this is analysed it is found to be no other than oneself. 2.5

The sugar produced from the juice of the sugarcane is permeated throughout with
the same taste. In the same way, all this, produced out of me, is
completely permeated with myself. 2.6

From ignorance of oneself, the world appears, and by knowledge of oneself it
appears no longer. From ignorance of the rope it appears to be a snake,
and by knowledge of it it does so no longer. 2.7

Shining is my essential nature, and I am nothing other than that. When the
world shines forth, it is only me that is shining forth. 2.8

All this appears in me imagined due to ignorance, just as a snake appears
in the rope, the mirage of water in the sunlight, and silver in mother of pearl. 2.9

All this, which has originated out of me, is resolved back into me too,
like a jug back into clay, a wave into water, and a bracelet into gold. 2.10


[Translation by John Richards]