11-20  
अष्टावक्र उवाचः
जो मुक्त माने ,मुक्त स्व को, बद्ध माने बद्ध है,
जैसी मति वैसी गति, किवंदंती ऐसी प्रसिद्ध है.---११

परिपूर्ण,पूर्ण है, एक विभु, चैतन्य साक्षी शांत है,
यह आत्मा निःस्पृह विमल , संसारी लगती भ्रांत है .---१२

यह देह मन बुद्धि अहम्, ममकार , भ्रम, है अनित्य हैं,
कूटस्थ बोध अद्वैत निश्चय , आत्मा ही नित्य है.---१३

बहुकाल से तू देह के अभिमान में आबद्ध है,
कर ज्ञान रूपी अरि से बेधन, नित्य तब निर्बद्ध है.---१४

निष्क्रिय निरंजन स्व प्रकाशित , आत्म तत्व असंग है,
तू ही अनुष्ठापित समाधी, कर रहा क्या विसंग है.---१५

यह विश्व तुझमें ही व्याप्त है, तुझमें पिरोया सा हुआ,
तू वस्तुतः चैतन्य, सब तुझमें समाया सा हुआ.---१६

निरपेक्ष अविकारी तू ही, चिर शान्ति मुक्ति का मूल है,
चिन्मात्र चिद्घन रूप तू, चैतन्य शक्ति समूल है .---१७

देह मिथ्या आत्म तत्व ही , नित्य निश्चल सत्य है ,
उपदेश यह ही यथार्थ, जग आवागमन, से मुक्त है.---१८

ज्यों विश्व में प्रतिबिम्ब अपने रूप का ही वास है,
त्यों बाह्य अंतर्देह में, परब्रह्म का आवास है.---१९

ज्यों घट में अन्तः बाह्य स्थित सर्वगत आकाश है,
त्यों नित निरंतर ब्रह्म का सब प्राणियों में प्रकाश है.---२०
 
[काव्यानुवादः डॉ. मृदुल कीर्ति]

If one thinks of oneself as free, one is free, and if one thinks of oneself as bound, one is bound.
Here this saying is true, "Thinking makes it so." 1.11

Your real nature is as the one perfect, free, and actionless consciousness, the all-pervading
witness -- unattached to anything, desireless and at peace. It is from illusion
that you seem to be involved in samsara. 1.12

Meditate on yourself as motionless awareness, free from any dualism, giving up the mistaken idea
that you are just a derivative consciousness or anything external or internal. 1.13

You have long been trapped in the snare of identification with the body. Sever it with the
knife of knowledge that "I am awareness," and be happy, my son. 1.14

You are really unbound and actionless, self-illuminating and spotless already. The cause
of your bondage is that you are still resorting to stilling the mind. 1.15

All of this is really filled by you and strung out in you, for what you consist of is
pure awareness -- so don't be small-minded. 1.16

You are unconditioned and changeless, formless and immovable, unfathomable
awareness, unperturbable: so hold to nothing but consciousness. 1.17

Recognise that the apparent is unreal, while the unmanifest is abiding. Through this
initiation into truth you will escape falling into unreality again. 1.18

Just as a mirror exists everywhere both within and apart from its reflected images,
so the Supreme Lord exists everywhere within and apart from this body. 1.19

Just as one and the same all-pervading space exists within and without a jar,
so the eternal, everlasting God exists in the totality of things. 1.20


[Translation by John Richards]