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अष्टावक्र उवाचः
सतबुद्धि जन उपदेश किंचित, मात्र से ही सिद्ध हों,
पर जन असत जिज्ञासु न, पर्यंत आयु प्रबुद्ध हों.-----१

राग विषयों से ही बंधन और विरक्ति मोक्ष है,
ज्ञान का है सार इतना, शेष सब सापेक्ष है.-------२

तत्त्वबोध है त्यक्त जिनको, भोग प्रिय है विलासता,
तत्वज्ञ को जड़ आलसी, करे मूक की वाचालता.------३

न तू देह, न ही देह तेरी, कर्ता तू भोक्ता नहीं,
चैतन्य तू निरपेक्ष साक्षी, नित्य विचरे हर कहीं.-----४

तुम निर्विकारी, निर्विकल्पी, बोधरूपी अति महे,
राग द्वेष विकार मन के, न आत्मा किंचित गहे.-----५

सब प्राणियों में आत्मा और सब प्राणियों को आत्मा
में जान तज ममता अहम, सर्वत्र है ब्रह्मात्मा -------६

स्फुरित अंतस में तेरे, जगत होता लहर सा,
पर आत्मा चैतन्य तू तो, सदा रहता एक सा.------७

हे तात ! तुम श्रद्धा करो, नहीं मोह से कोई तरे,
तू आत्मा परमात्मा मय, तू तो प्रकृति से भी परे.-----८

यह देह बहु गुण लिप्त और आवागमन से युक्त है,
मत सोच तू तो आत्मा, आवागमन से मुक्त है.-----९

देह चाहे जाए तत्क्षण या कि कल्प के अंत में,
नहीं वृद्धि क्षय चैतन्य तत्व की, मूल उसका अनंत में.-----१०
 
[काव्यानुवादः डॉ. मृदुल कीर्ति]

 

Ashtavakra said:

While a man of pure intelligence may achieve the goal by the most
casual of instruction, another may seek knowledge all his life and
still remain bewildered. 15.1

Liberation is distaste for the objects of the senses. Bondage is love
of the senses. This is knowledge. Now do as you wish. 15.2

This awareness of the truth makes an eloquent, clever and energetic
man dumb, stupid and lazy, so it is avoided by those
whose aim is enjoyment. 15.3

You are not the body, nor is the body yours, nor are you the
doer of actions or the reaper of their consequences. You are
eternally pure consciousness, the witness, in need of nothing --
so live happily. 15.4

Desire and anger are objects of the mind, but the mind is not
yours, nor ever has been. You are choiceless awareness itself
and unchanging -- so live happily. 15.5

Recognising oneself in all beings, and all beings in oneself, be happy,
free from the sense of responsibility and free from preoccupation
with "me." 15.6

Your nature is the consciousness, in which the whole world wells up,
like waves in the sea. That is what you are, without any doubt,
so be free of disturbance. 15.7

Have faith, my son, have faith. Don't let yourself be deluded in this.
You are yourself the Lord, whose very nature is knowledge, and you
are beyond natural causation. 15.8

The body invested with the senses stands still, and comes and goes.
You yourself neither come nor go, so why bother about them? 15.9

Let the body last to the end of the Age, or let it come to an end
right now. What have you gained or lost, who consist of
pure consciousness? 15.10

[Translation by John Richards]