11-20 
अष्टावक्र उवाचः
मुक्त जन सर्वत्र शांत, पवित्र मन का है अहे,
सब वासनाओं से रहित,सर्वत्र शोभित अति महे.--११

देखता, स्पर्श, सुनता, सूंघता, खाता हुआ,
आत्म ज्ञानी अलिप्त द्वंद विमुक्त, सब करता हुआ.----१२

स्तुति निंदा नहीं,क्रोधित और हर्षित भी नहीं
मन चित्त नीरस मुक्त जन का, लेता देता भी नहीं.----१३

न ही प्रितिमय नारी को अथवा मृत्यु देख समीप में,
अविचल मना मन चित्त स्थित, ब्रह्म रूप अरूप में.----१४

सुख दुःख में, नर नारी में, संपत्ति और विपत्ति में,
सर्वत्र सम दृष्टा है ज्ञानी, सृष्टि में या व्यक्ति में.-------१५

आत्म ज्ञानी को प्रयोजन विश्व से किंचित नहीं,
न क्षोभ, करुणा, दीनता, आश्चर्यमय चिंतित नहीं.----१६

निर्लिप्त, न विषया विद्वेषी, न विषय स्पंदित रहे,
प्राप्त और अप्राप्त में, मन विरत आनंदित रहे.----१७

हित अहित, कारण अकारण का नहीं दौर्बल्य है,
जो मुक्त जन निर्द्वंद मन,चित्त शून्य, अथ कैवल्य है.----१८

अंतर्गलित आशाएं , दृढ़ मन अहम ममता कुछ नहीं,
करे कर्म पर निर्लिप्त मन, यदि दृष्टि क्षमता, तुच्छ मही.---१९

संकल्प और विकल्प, अंतर्मन की वृत्ति शांत है,
स्वप्न और जड़ता से वर्जित, चित्त सौम्य नितांत है.------२०
 
[काव्यानुवादः डॉ. मृदुल कीर्ति]

 

Ashtavakra said:

The liberated man is resplendent everywhere, free from all desires.
Everywhere he appears self-possessed and pure of heart. 17.11

Seeing, hearing, feeling, smelling, tasting, speaking, and walking about,
the great-souled man who is freed from trying to achieve or avoid
anything is free indeed. 17.12

The liberated man is free from desires everywhere. He neither blames,
praises, rejoices, is disappointed, gives, nor takes. 17.13

When a great-souled one is unperturbed in mind, and equally
self-possessed at either the sight of a woman inflamed with desire
or at approaching death, he is truly liberated. 17.14

There is no distinction between pleasure and pain, man and woman,
success and failure for the wise man who looks on
everything as equal. 17.15

There is no aggression nor compassion, no pride nor humility, no
wonder nor confusion for the man whose days of
samsara are over. 17.16

The liberated man is not averse to the senses nor is he attached
to them. He enjoys hinself continually with an unattached
mind in both success and failure. 17.17

One established in the Absolute state with an empty mind does not
know the alternatives of inner stillness and lack of inner stillness,
and of good and evil. 17.18

A man free of "me" and "mine" and of a sense of responsibility,
aware that "Nothing exists," with all desires extinguished within,
does not act even in acting. 17.19

He whose thinking mind is dissolved achieves the indescribable state
and is free from the mental display of delusion, dream,
and ignorance. 17.20


[Translation by John Richards]